- Úvod
- Výpis všech článků
Výpis všech článků
Tento článek je zamyšlením pedagoga nad distanční výukou, která představuje pro pedagogy výtvarného oboru aktuální výzvu. Pojednává o dopadech distanční výuky na psychiku žáků, o dilematech pedagogické práce a o softwaru – novodobém fenoménu, který prostoupil všechny úrovně našeho života.
Jarní sluníčko nám vlilo energii do žil a s ním přišly i nové nápady. Zvláště starší žáci se s chutí vrhli na kreativní portrét a experimentovali se světlem, se stíny, doplňky a zajímavým pozadím. Někteří v rámci rodin i přátelských vztahů spojili své síly, půjčili si navzájem fototechniku a ochotně pózovali. Děkujeme všem za solidaritu a hlavně modelům za svatou trpělivost.
Konečně jsme se dočkali jara a sluníčka, které umí nádherně pohladit naši duši a naplnit nás optimismem. Žáci Multimediální tvorby pohotově využili krásného počasí a vyrazili do přírody, aby zachytili atmosféru nejkrásnějšího ročního období. Žáci fotili samostatně s tím, co doma měli právě k dispozici. Zápasili se starými mobily, rozbitými displeji, poškozenou fototechnikou, a přesto se jim podařily velmi pěkné snímky.
Kreativně jsme přistoupili k předmětu, který vstoupil do našeho života zároveň s pandemií. Ano, mám na mysli roušku, žáci se pokusili o nalezená nebo klasická zátiší dle své vlastní chuti. Oceňuji nápaditost a různorodost přístupů. Jen tak dál!
Jedním z problémů distanční výuky, se kterým se žáci v domácích podmínkách potýkají, je nedostatek kvalitních pomůcek. Ať už jsou to zrcadlovky, stativy, odrazné desky, s nimiž jsou žáci zvyklí pracovat ve škole nebo jen tempery a štětce. Jeden z těchto problémů se nám podařilo vyřešit. Škola zakoupila sadu temper pro každého žáka výtvarného oboru a žáci si mohli vyzvednout kromě barev i výkresy a štětce. V době nouzového stavu byly všechny obchody uzavřené a i tyto obyčejné věci byly nedostupné. Žáci se do malby pustili s velkou chutí...
Distanční výuka je pro učitele i žáky plná výzev a to zvláště ve výtvarném oboru. Žáci studijního zaměření Multimediální tvorba čelí všem potížím opravdu statečně. Pokusili jsme se vypořádat s tématem zátiší, jak jsme nejlépe dokázali. Inspirovali jsme se tvorbou Paula Cézanna, sestavili si kompozici v domácích podmínkách, vyfotografovali ji a také namalovali. Některé žáky zátiší natolik inspirovalo, že vyrazili do přírody s fotoaparátem a zajímavými artefakty a pokusili se o zcela netradiční přístup k tématu.
Zabývali jsme se fotografováním detailů obličeje a zachycením emocí. Jelikož žáci nebyli ve vzájemném kontaktu, fotografovali členy své rodiny. Našimi modelkami byli sourozenci, rodiče a také milovaná zvířátka. Děkujeme všem našim pomocníkům, kteří se do tohoto projektu zapojili.
I v době nouzového stavu žáci Multimediální tvorby pilně pracovali. Každý žák se svým vlastním a jedinečným způsobem snažil proniknout do tajemství stromu. Nejprve jsme v přírodě pátrali po zajímavých detailech a tvarech našich zelených přátel. Fotografie a také báje o Apolónovi a nymfě Dafné, která se proměnila ve vavřín, nás inspirovaly ke kresebnému návrhu na linoryt...
Půvab výuky výtvarného oboru nespočívá jen v samotné tvorbě, ale také v osobním kontaktu. Vtipkování, diskuze, vzájemná inspirace a někdy i drobné lumpárničky výuku oživují a jsou zdrojem radosti pro všechny zúčastněné. Zpočátku se mi nedařilo na distanční výuce nalézt nic pozitivního, vnímala jsem ji jako čiré zoufalství pro pedagoga i žáky. Nicméně jedno pozitivum jsem objevila...
Zde naleznete podrobné informace o umístění našich žáků v soutěžích, kterých jsme se zúčastnili ve školním roce 2019 - 2020.
Celkový počet článků: 111